ESGOTATS PER LA GUERRA A GAZA

Les famílies no tenen roba adequada per a l'hivern de Gaza. (Naaman Omar/ Imatges - APA)

Visc amb la meva família en un pis de lloguer, amb les parets plenes d'amiant. Els 10 membres de la meva família estan envasats en una habitació de 50 metres quadrats, compartint un bany. Quan vam ser desplaçats a Rafah, al sud de Gaza, aquest era el millor lloc que vam trobar. Les explosions properes han fet que les parets s'enfonsin, de manera que l'amiant es dispersa per tota l'habitació. Hem cobert les parets amb plàstic per evitar la pluja. No obstant això, el fred i la pluja encara s'enfilen. Sento el tall fred a través de la punta dels dits i dels peus.

La nostra habitació no està equipada amb un sistema de calefacció ni un escalfador d'aigua, així que la meva mare i jo vam anar al mercat de Rafah a buscar roba d'hivern. Les col·leccions eren escasses. Tot era massa petit o massa ajustat. La roba d'estiu està disponible, sense ajuda. Però la roba d'hivern s'ha esgotat.

Vam buscar durant cinc hores al mercat. Quan ens vam rendir i anàvem cap a casa, vaig trobar un nou joc de pijames acollidors i una jaqueta abrigada. Vaig agafar els objectes, com un lleó capturant la seva presa. Els tindria, sense importar el cost. Vaig sentir com si fos propietari del món quan els vaig comprar.

Abans que comencés la guerra, abans de fer compres em mirava els preus. Ara compro sense demanar-ho. No m'importa quant costa alguna cosa perquè si compro alguna cosa, ara ho necessito i no hi ha alternatives. L'estil, el cost i la qualitat són irrellevants. Però m'he adonat que els preus ja no són els que eren. El cost de tot s'ha triplicat. El que l'any passat em va costar 13 dòlars ara em costa 40 dòlars. Mai he estat més agraït pels meus estalvis. Tot i que no és com si estigués gastant alegrement ni tan sols tan sovint, ja que la majoria de les botigues estan buides.

El punt de control de Kerem Shalom al sud ha estat majoritàriament tancat durant dos mesos, tallant completament el flux de mercaderies comercials a Gaza. He agafat en préstec molts articles de roba essencials als amics. La meva amiga Nour em va prestar uns texans i sabates.

S'em varen trencar les sabates del nostre viatge a Rafah. Sense ella, encara portaria texans i sabatilles primes d'estiu. La meva germana Samah, que treballa com a mestra en una escola de l'UNRWA ( Agència de les Nacions Unides per als Refugiats de Palestina), encara busca roba d'hivern per als seus quatre fills, de 3 mesos a 10 anys, però amb poca sort.

Ahmed, de 10 anys, portava samarretes i pantalons curts fins fa poc, quan un veí el va veure tremolar pel fred. La veïna es va precipitar a l'armari del seu fill i va donar a Ahmed una mica de roba d'hivern. La meva germana al principi es va negar a agafar la roba, malgrat la seva necessitat. Odiava la idea de rebre ajuda d'uns desconeguts propers. Li preocupava que el seu veí s'apiadés d'ella.

Al final, Samah no va tenir més remei. Ahmed necessitava molt la roba.

A la botiga de roba de Rafah, després que el propietari de la botiga em va trucar, em va sorprendre. Li vaig demanar que em mostrés la factura detallada, per veure el cost de tot.

“Què hi ha de dolent amb els preus? Molt car?" va preguntar.

"Inesperadament car", vaig dir. "Els preus es van triplicar de l'habitual."

Va estar en silenci una estona. Aleshores, abans de sortir de la botiga, va dir: "Vaig arriscar la meva vida mentre em traslladava al sud de Gaza". S'havia traslladat al sud, després d'empaquetar tots els articles de la seva botiga de roba en un camió, per Salah al-Din Road, la principal carretera de Gaza, sota els forts bombardeigs israelians.

"L'ànima que vaig arriscar té un preu", va dir. “No qualsevol preu. Perquè res és més preuat que una ànima. No és així? No val la pena augmentar el cost?”

Vaig assentir que sí i vaig pagar la factura.

Vaig preguntar a un altre propietari de la botiga per què tota la roba era més cara de l'habitual. Va dir que en temps de guerra, els articles són més cars perquè les fronteres estan tancades. Hi ha una quantitat limitada de roba disponible i qui sap quan es permetran més enviaments. Al seu torn, els comerciants majoristes també augmenten els seus costos. Va dir que només estava intentant sortir-se'n, que també havia de mantenir la seva família.

També havia comprat molts articles més antics a uns costos alts, només per arribar a un equilibri.

"Estem parlant d'una paràlisi total de l'activitat econòmica a Gaza", va dir l'analista Elhasan Bakr a Al Jazeera. "Necessitem un mínim de cinc anys només per tornar a on estàvem abans que comencés la guerra".
La meva amiga Maha, que té dos fills, també està lluitant per comprar roba. El seu marit, un fotoperiodista del govern de Gaza, fa dos mesos que no cobra el seu sou. Han viscut dels seus estalvis, però estan minvant.
Va haver de comprar articles usats d'hivern a una escola de l'UNRWA a Rafah, on havien estat desplaçats per la força pels atacs israelians.
Quan vaig ser desplaçat per la força el 13 d'octubre del barri d'al-Karama de Gaza, només portava una bossa amb roba d'estiu i els meus documents més importants.
Aleshores no vaig portar roba d'hivern amb mi, ja que no pensava que el conflicte s'allargaria tant. Vaig pensar que tornaria a casa, la nostra casa i el meu armari intactes. 
Tenia una botiga de roba i la meva roba significa molt per a mi.
Cada peça de roba representa un record per a mi, d'on era i amb qui estava. Aquests records són importants en una Gaza on Israel ha destruït tant.

Jo solia ser selectiu amb la meva roba. El meu armari estava format per peces que vaig tenir cura en triar. Vaig comprar algunes peces de roba especials a Turquia. I compraria a les botigues de Gaza o al Capital Mall de la ciutat de Gaza.

Israel va destruir aquest centre comercial en un atac aeri.

Pot semblar poc important per a alguns, la roba que portem. Però és important per a mi. Vaig tenir plaer i orgull del meu armari. Formava part del meu sentit de si mateix. Per tant, comprar roba d'utilitat és difícil. Em fa trobar a faltar la meva vida anterior.

Abans de la guerra, em preparava hores abans d'anar a treballar o sortir amb els amics. Em va agradar arreglar-me i arreglar-me. Aquestes coses superficials eren una alegria meva, fins a l'olor del meu perfum. Aquests dies no tinc ganes de posar-me davant d'un mirall. No estic segur de com em semblaria. Veuria una dona completament diferent, algú esgotada mentalment i físicament.

Khuloud Rabah Sulaiman és una periodista que viu a Gaza.

Publica un comentari a l'entrada

Més recent Anterior