NO PODEM SUPORTAR LES APAGADES


Israel ha bloquejat completament les comunicacions per Internet a Gaza moltes vegades des que va declarar la seva guerra genocida. Cadascuna d'aquestes apagades va tenir conseqüències extremadament negatives. No ens hem pogut mantenir en contacte amb els nostres familiars en altres parts de Gaza ni amb el món exterior. La darrera apagada va durar més d'una setmana.

Durant la mateixa, l'Oficina de les Nacions Unides per a la Coordinació d'Afers Humanitaris (OCHA) va advertir que l'apagada impedia a les persones accedir a informació que podria salvar vides i trucar als socorristes. També s'obstaculitzaren altres formes d'assistència humanitària.

Rima Saadi, de 35 anys, era a l'Hospital Europeu de Gaza a la ciutat del sud de Khan Younis quan va començar l'última apagada. Va saber l'apagada pel seu germà Muhammad, que va sortir al carrer i va preguntar a diverses persones si tenien connexió a Internet.

Mahoma va intentar aportar una mica de lleugeresa. No tenir Internet donaria a la família l'oportunitat de conèixer-se millor a la vida real, va dir fent broma. Però el seu humor no va dissipar els temors de ningú. “Em vaig sentir molt preocupada”, va dir Rima. “Tenia l'ocupació israeliana un nou pla per matar-nos sense que el món ho sabés? Cada vegada que es va tallar Internet, hi va haver massacres sense que el món se n'assabentés a les xarxes socials”.

Rima temia especialment per la seva germana Rawaa, que viu en un campament a l'oest de Khan Younis. Les dues germanes s'enviaven missatges regularment des del començament de la guerra. Sempre estaven controlant-se els uns als altres.

"Moments abans del tall d'Internet, Rawaa em va enviar missatges sobre com hi va haver bombardejos a l'àrea que envolta casa seva", va dir Rima. “Estava molt preocupada per ella. Com em podria comunicar amb ella? "Em vaig sentir molt frustrada per aquesta sobtada apagada", va dir. “El que encara és més frustrant és que Israel controla tots els aspectes de les nostres vides, fins i tot Internet. No tenim res a controlar”.

"Dolorosa realitat" - Khaled Lawz, de 20 anys, va assenyalar que quan va començar l'apagada d'Internet, els veïns es van reunir i van escoltar la ràdio. Les notícies a la ràdio eren molt limitada, va dir. No va ser un substitut per poder contactar directament amb la gent. "Al meu pare no li importava gaire Internet abans de la guerra", va afegir. “No li agradaven les xarxes socials i les coses així. Però des del començament de la guerra, segueix les notícies al telèfon a través del canal de YouTube d'Al Jazeera. S'ha encarregat de carregar el telèfon dues vegades al dia a l'Hospital Europeu –al costat d'on vivim– per mantenir-se connectat. Quan li van tallar Internet, es va molestar molt i quan va escoltar el so del bombardeig, deia: 'Com sabrem on és aquest bombardeig?'”

"No podria suportar els dies sense Internet", va dir Khaled. “Em vaig sentir molt preocupada per la meva germana i la meva amiga. Havia promès mantenir-me en contacte amb la meva amiga després que ella perdés el seu marit i el seu fill a la guerra”. Per intentar distreure's, Khaled va passar temps veient fotografies que havia fet abans de la guerra.

"Tinc bonics records de llocs bonics de Gaza", va dir. “Tant de bo estiguéssim passant per un mal somni i que acabés aviat. Però lamentablement és una realitat dolorosa i no sabem quan s'acabarà”.


Ruwaida Amer és una periodista radicada a Gaza. - electronicintifada.net


Publica un comentari a l'entrada

Més recent Anterior