RECORDANT REFAAT ALAREER, UN MES DESPRES

S'han fet homenatges a Refaat en molts esdeveniments de solidaritat amb Palestina.  Maureen Clare Murphy

L'assassinat per part d'Israel del Dr. Refaat Alareer el 6 de desembre va sorprendre a persones que es preocupen per la justícia a tot el món. Un mes després d'aquell horrible crim, els amics de Refaat comparteixen els seus records d'un professor i escriptor notable. Recorden com el compromís de Refaat amb la veritat va tocar a tothom al seu voltant.

Pam Bailey

Aprendre anglès és una prioritat per a molts joves de Gaza, ja que algunes de les feines més ben remunerades són amb ONG internacionals [organitzacions no governamentals]. Però vaig sentir tantes queixes sobre els professors d'allà perquè sovint ensenyen estrictament a partir del llibre. L'únic professor del qual vaig sentir elogis uniformement, però, va ser Refaat Alareer. Era un crític dur, sens dubte. Però va ser perquè estava molt compromès amb els seus alumnes i perquè era tan apassionat tant per la llengua com per la seva literatura. Per això, quan vaig cofundar We Are Not Numbers, sabia que havíem de reclutar-lo per ensenyar als nostres escriptors en desenvolupament. I també es va convertir en el meu mentor, en el procés. Hi va haver un moment en què em vaig convertir en l'objectiu d'un atac en línia viciós tal com va experimentar recentment per ser tan honest en les seves opinions, i va ser el meu conseller i confident durant aquells moments difícils. Et trobaré a faltar, Refaat.

Pam Bailey és cofundadora de We Are Not Numbers

Norma Hashim

Refaat estava fent el seu doctorat. a Malàisia quan el vaig conèixer el 2013. Vaig organitzar el llançament del llibre Gaza Writes Back [que va editar] a Kuala Lumpur, estava molt satisfet de com va anar. El llibre va ser revolucionari, ja que va presentar al món les veus dels joves palestins que vivien sota l'ocupació. Refaat em va dir que ho va anomenar "resistència a través de la ficció".

Recordo que va acabar el doctorat. just a temps per tornar a casa abans de l'Eid el 2017. Ens vam mantenir en contacte regularment i durant el 2022 el vaig convidar a ser un acadèmic no resident al meu recentment establert Centre d'Estudis sobre Palestina. Va dir que estava honrat i es va unir a nosaltres en línia per a la primera reunió. 

Refaat era amable, amable i digne. Va deixar un gran llegat per apoderar els joves palestins per utilitzar l'escriptura com a forma de resistència.

Norma Hashim va fundar el Centre Hashim Sani d'Estudis sobre Palestina a la Universitat de Malàisia.

Ra Page

Com a editor he conegut molts escriptors en la meva època, però Refaat va ser potser el pensament més clar, el que els va veure més clar. Tenia amb ell una honestedat, una generositat, una amabilitat senzilla que no veus sovint. Quan vaig arribar a Gaza el 2022, la seva va ser la primera cara amistosa que vaig conèixer que no era parent de la meva dona ni amic de la família. Es va aturar davant de la casa de la meva sogra amb el seu cotxet divertit, va obrir la porta i va dir: "Entra, anem". Em va mostrar la ciutat de Gaza, el seu cor, la seva calidesa, la seva ferotge valentia intel·lectual. Em va portar a la universitat, a cafeteries, botigues de falafels, restaurants, llibreries. Em va mostrar la seva riquesa, la seva sinceritat. Em va mostrar com de valenta era una ciutat, com de graciosa era la seva gent, i com no s'enduia cap merda. Per sobre de tot era divertit.

Jugant [al joc de taula] Pun Intended, traduïnt divertides rimades, parlant dels seus últims programes preferits: Ted Lasso en aquest cas. Els seus companys acadèmics i exalumnes es van reunir al seu voltant. Era adorat. Clarament havia canviat totes les seves vides. No em puc imaginar com de devastats han d'estar ara mateix. Però tenen el do d'haver estat el seu amic per mantenir-los forts. La claredat de visió de Refaat s'erigeix ​​com un baluard per a la doble parla d'Occident, un món on permetem i permetem el genocidi en temps real alhora que ens diem a nosaltres mateixos que estem evitant les trampes morals.Ens va mostrar que "realitzant" la nostra farsa de moralitat, estem sent realment immorals. I com va tallar tot això? Amb les eines més improbables.

Amb amor per la poesia i el poder de les paraules, amb una apreciació de John Donne i William Shakespeare, amb capacitat per a la rima, l'escansió, el ritme, la metàfora. Necessitem Refaat ara més que mai. I encara que ja no està entre nosaltres, el seu exemple sí. Això és tot el que hem de seguir, avançar. Que el seu exemple em guiï, us guiï, ens guiï a tots.

Ra Page és fundador de Comma Press .

Susan abulhawa

El meu primer contacte amb Refaat, pel que puc veure pels correus electrònics, va ser a principis de 2011. Ell estava basant part del seu treball de fi de màster en un capítol de la meva primera novel·la Mornings in Jenin , anomenat As They Left. Volia tractar aquest capítol en particular com una història curta independent. Després d'anar i tornar, va decidir utilitzar-lo simplement tal com era, una peça d'un tot més gran, un sol capítol d'una història molt més gran. Aleshores no sabia qui era Refaat ni què significaria per a mi al llarg dels anys, ni què significaria per a la nostra nació. En aquell moment, era un estudiant que em va demanar orientació i col·laboració. Vam mantenir-nos en contacte al llarg dels anys, sobretot quan es va convertir en professor. 

Em convidaria a participar a les seves classes on ensenyava el meu treball als seus alumnes. Hem parlat molt de literatura: el seu poder transformador. Sobre els seus plans i somnis per a la nostra societat.

Hem col·laborat en projectes i tallers amb We Are Not Numbers. Quan vam tenir el primer Festival de literatura Palestine Writes, ell va ser una de les primeres persones que volia a la llista de ponents, i per al segon festival Palestine Writes que es va celebrar en persona al setembre. Malauradament, no se li va permetre viatjar fora de Gaza, així que el vam haver de retirar de la llista de ponents, tot i que vam mantenir el seu nom i perfil al nostre llibre de programes, i vam mantenir el llibre Light in Gaza [al qual va contribuir Refaat. ] com un dels nostres llibres destacats.

Vaig estar en contacte amb ell durant les setmanes del bombardeig israelià de Gaza que va començar a l'octubre. La nostra darrera comunicació va ser dos dies abans que el matessin. Em va enviar un vídeo d'ell caminant entre les runes de la seva casa bombardejada, recollint alguns dels seus llibres de les runes. En els seus darrers dies em va dir que era voluntari amb el municipi local i que estava intentant trobar menjar per alimentar els pocs animals que no havien mort de fam al zoo de Gaza.

Hi havia un lleó solitari en una gàbia, amb prou feines aferrat a la vida. Estava preocupat que es morís si no trobava menjar. Refaat i la seva família amb prou feines havien dinat aquell dia.

Susan abulhawa és directora executiva del Palestine Writes Literature Festival .

Lora Lucero

Refaat tenia l'edat del meu fill. Quan vaig conèixer la seva mare a casa seva a Shujayia [un barri de la ciutat de Gaza] l'any 2012, la nostra connexió materna no es parlava però s'entenia. Uns dies abans que Israel el matés, Refaat em va dir "la meva mare t'envia els seus millors desitjos". Molta gent recordarà i honrarà Refaat com el narrador preeminent de Gaza. Sens dubte, estic d'acord, però crec que la seva passió per compartir Palestina amb el món provenia del respecte, l'honor i l'amor que tenia per la seva mare i la seva família.

El meu cor està trencat per ella, per la seva dona i pels seus fills. Però el meu cor s'alegra per Refaat, les paraules i la saviesa del qual estaran amb nosaltres per sempre.

Lora Lucero és àvia, advocada jubilada i escriptora.

Julie Webb-Pullman

Vaig conèixer Refaat per primera vegada l'any 2011 al Centre d'Estudis Polítics i de Desenvolupament (CPDS) a la ciutat de Gaza. Ja era una figura destacada del món de parla anglesa de Gaza, no només ajudava els joves palestins a millorar les seves habilitats lingüístiques i mediàtiques, sinó que també els exposava a moltes idees i moviments polítics, socials i intel·lectuals diferents. Això va ser una cosa increïblement important per als joves amb molt poques possibilitats de contactes personals amb el món exterior a causa del bloqueig.

Els seminaris i tallers que organitzava sempre estaven desbordats, tant de joves amb ganes, com d'idees. El més important d'ells per a Refaat va ser el llenguatge, i el treball que ell i altres del CPDS van fer per fer que els joves palestins prenguessin consciència de com la seva realitat s'estava construint de manera falsa i enganyosa per l'idioma i l'enquadrament dels temes palestins, però especialment de Gaza, no es pot exagerar. Els 12 anys següents van veure un floriment exponencial de joves de Gaza que anomenaven les seves causes, anomenaven les seves preocupacions i es nomenaven a si mateixos.

El projecte We Are Not Numbers va ser probablement la transformació mediàtica revolucionària més influent per a la causa palestina dels darrers 50 anys, per a la qual Refaat i la cofundadora nord-americana Pam Bailey passaran a la història. Vaig tenir l'honor de presentar poemes sobre Gaza, escrits per la meva germana Mercedes, als estudiants d'anglès de Refaat a la Universitat Islàmica de Gaza, i va agrair l'oportunitat que els habitants de Gaza els escoltessin.

Mercedes va morir al juliol mentre estava treballant per completar un llibre de poesia sobre Palestina. M'agrada imaginar-me a ella i a Refaat a Jannah discutint el metre i la sintaxi, quins poemes haurien d'anar cap a on, i enviant el seu amor pel llenguatge i la vida amb la pluja quan cau, als raigs del sol quan surt i es pon, i el seu riure en el centelleig de les estrelles al cel nocturn.

El missatge de Refaat segueix allà en la sensació d'una gota de pluja sobre la pell, la calor del sol, la llum del cel nocturn. Com Refaat, mai moriran mentre quedi un palestí per sentir, veure i imaginar.

Julie Webb-Pullman és una neozelandesa que ha treballat com a periodista a Gaza.

Yousef M. Aljamal

Refaat va ser el nostre professor i mentor. Va plantar en nosaltres l'amor per explicar històries i volia que tothom a Gaza expliqués la seva història. Sempre ens va animar a escriure i fer sortir la nostra veu i la nostra història perquè per a ell narrar històries era un acte de mantenir viva la memòria quan s'intenta esborrar-la. Era universal a la seva aula, ens ensenyava literatura mundial i ens instava a veure la humanitat en els altres.

Yousef M. Aljamal és un acadèmic no resident al Centre Hashim Sani d'Estudis sobre Palestina, Malàisia. Ha escrit i traduït diversos llibres.

Refaat Alareer durant un viatge a Malàisia.  Yousef M. Aljamal

Akram Habeeb

Vaig conèixer el Dr. Refaat Alareer durant gairebé 27 anys. Va ser estudiant de diverses de les meves classes de literatura. Refaat, l'estudiant, era el primer de la seva classe. Es va inspirar en els meus cursos, principalment el de poesia anglesa. Era un àvid lector, un estudiant meravellós amb molts tocs de creativitat. Un cop es va graduar, li van donar la feina d'auxiliar de professor al nostre departament. Aleshores, jo estava als Estats Units fent el meu doctorat. grau.

L'any 2003, quan vaig tornar dels Estats Units, va ser dels primers que van venir a felicitar-me. Encara recordo la caixa de dolços que va portar amb ell. Vaig seguir sent una font d'inspiració per al Dr. Refaat.

Quan va anar a Londres a fer el seu màster l'any 2008, em va enviar un correu electrònic titulat "Gràcies un milió", on reconeixia el meu estil d'ensenyament i com aquest estil el feia sentir com a casa mentre feia el màster. 

Refaat va viatjar a Malàisia per fer el seu doctorat. Malauradament, quan estava a punt de graduar-se i obtenir el seu doctorat, va rebre una trista notícia sobre l' assassinat del seu germà Hamada durant la guerra de 2014 a Gaza. 

Quan Refaat va tornar a Gaza, va trobar la seva petita família desplaçada perquè la casa familiar havia estat bombardejada per l'exèrcit israelià. Amb un esperit de resiliència, el Dr. Refaat es va incorporar al nostre departament d'anglès.

El Dr. Akram Habeeb és professor associat de llengua i literatura anglesa a la Universitat Islàmica de Gaza.

Hassan Shiqaqi

Vaig conèixer Refaat l'any 1998 quan tots dos érem membres d'un club anglès del British Council. El club tenia 20 estudiants distingits de les tres universitats de Gaza en aquell moment. Vam acollir poetes i novel·listes britànics i vam reunir-nos cada divendres per parlar de diversos temes per mantenir-nos actualitzats amb els últims mètodes d'ensenyament. Refaat va ser una figura destacada en aquest club. També vam treballar en un programa de beques, on vam ensenyar a estudiants d'elit a la Franja de Gaza.

Refaat, conegut pel seu gran sentit de l'humor i el seu sarcasme, solia burlar a tothom, però mai a mi. Vam compartir moltes experiències divertides, inclosa un menjar de marisc que vaig cuinar per a ell. Malgrat les seves peticions persistents per ser convidat, vaig continuar ajornant-me a causa de la meva apretada agenda. Quan finalment va gaudir de l'àpat, el va elogiar al nostre grup de WhatsApp, declarant-lo el millor menjar de marisc que havia fet mai.

Refaat sempre va ser distingit, actualitzat i amb ganes de millorar-se. El seu assassinat s'assembla a la pèrdua del famós novel·lista palestí Ghassan Kanafani i del dibuixant Naji al-Ali. No em va sorprendre observar les reaccions després del seu assassinat. Va ser un valent lluitador per la llibertat que va lluitar amb la seva ploma per aclarir el sofriment diari, el robatori de terres, el setge i molts altres reptes als quals s'enfrontaven els palestins.

El trobo profundament a faltar. Descansi en pau, estimat company i amic.

Hassan Shiqaqi és professor d'anglès, que ha treballat com a intèrpret per a The Guardian i altres publicacions.

Fila Mangus

Refaat era un home increïblement fort en els seus principis i una força notable a tenir en compte. Un mag amb paraules, que va donar vida a les realitats d'una nació esquinçada per la destrucció d'un món indiferent. Va ser un home que va viure, respirar, la força i l'essència del que és Gaza. Va triar una i altra vegada per dedicar la seva brillantor a la llibertat i la pau de Palestina, aixecant la veu dels altres al llarg del seu viatge.

Ha estat un veritable honor haver compartit moments amb un home increïble que ens continua ensenyant el sentit de la vida, fins i tot en la mort. En la seva memòria i en el seu nom, continuarem lluitant per una Palestina lliure.

Fila Mangus és una activista dels drets humans de Malàisia.

Azra Banu

Vaig conèixer Refaat fa més de 10 anys. El seu comportament moderat desmentia una ment brillant, una llengua aguda i una ploma poderosa. Sovint estava admirat de la seva destresa en l'idioma anglès, envejós de com podia lliscar a una conversa amb facilitat i delicadesa, o tallar-la a trossos amb el seu enginy càustic.

Escoltar-lo va ser una delícia, però veure les seves entrevistes, escoltar el seu dolor i angoixa durant l'atac, que va conduir al seu assassinat, és una cosa que em quedarà amb mi durant molt de temps. Potser no marxarà mai. Es diu que un només s'adona del valor total d'un altre després d'haver-se anat. El flux constant d'homenatges, la omnipresencia del [poema de Refaat] "Si he de morir", el dol per la seva mort i la celebració de la seva vida són testimonis del llegat que està deixant enrere, no només a l'àmbit palestí sinó més enllà.

Acollir-lo a la nostra estimada casa seguirà sent un record estimat per a mi i la família. Refaat Alareer sempre serà una joia palestina de veritable blau, que cal conèixer, parlar i atresorar generació rere generació.

Azra Banu és professora i activa a les organitzacions BDS Malaysia i Viva Palestina Malaysia.

Mike Merryman-Lotze

Vaig conèixer Refaat per primera vegada a principis del 2014 quan vaig organitzar una gira de conferències per a ell i diversos col·laboradors de Gaza Writes Back , un llibre que va editar a partir dels escrits dels seus estudiants. Em va sorprendre la capacitat de Refaat per explicar la història de Palestina, manifestant el dolor mentre utilitzava l'humor per connectar amb un públic que sabia poc de les realitats del dia a dia a Gaza.

La seva creença en les històries com a eines de transformació i el seu compromís amb els seus alumnes van quedar clars de seguida. Vam romandre en contacte després de la gira i vam tornar a connectar-nos a Gaza el desembre de 2014. Refaat no havia d'estar a Gaza en aquell moment. Havia tornat a casa després del seu doctorat. va estudiar a Malàisia per mantenir la seva família durant la guerra de Gaza del 2014 i va estar atrapat allà durant un període prolongat a causa de les restriccions de moviment israelianes.

Quan ens vam conèixer aquella segona vegada, Refaat estava clarament reblant els atacs i els seus impactes. Israel havia assassinat més de 30 membres de la seva família extensa i quan ens vam conèixer, encara estava intentant esbrinar com navegar pel procés bizantí d'obtenir ajuda per reconstruir les cases destruïdes de la seva família.

Tanmateix, malgrat tot el que va viure, Refaat mai va perdre l'esperança en el poder de la llengua com a eina de canvi. Va continuar ensenyant als altres, construint una generació d'advocats i líders que continuaran amb el seu llegat durant les properes dècades. Teníem l'esperança de tornar a connectar durant el Palestine Writes Festival d'aquest any, on Refaat havia de presentar el llibre en què vam treballar junts, Light in Gaza , però Refaat no va poder sortir de Gaza. Després que va quedar clar que no vindria als Estats Units, Refaat em va enviar una foto de la gira del 2014 i una invitació a un cafè la propera vegada que fos a Gaza.

Mai prendrem aquest cafè. Però el seu record estarà amb mi per sempre i el seu compromís amb la justícia seguirà sent una inspiració.

Mike Merryman-Lotze lidera el treball de política global de construcció de pau del Comitè de Serveis d'Amics dels Estats Units.

Malak Zakoutova

Va ser una tarda típica fins que vaig rebre una trucada telefònica del Dr. Refaat dient-me que m'havia proposat per a una posició de coordinador de projectes [en un pla universitari] on treballava com a mentor. Em vaig negar perquè no creia que pogués guanyar-lo. Però em va convèncer del contrari perquè creia que podria i ho faria. Vaig aconseguir la feina i dia rere dia vaig anar a veure el Dr. Refaat. Una vegada es va precipitar al meu despatx i em vaig adonar que estava molt content.

Els seus ulls brillaven quan em va parlar d'una estudiant seva que va publicar el seu primer article. L'estudiant tenia habilitats d'escriptura molt febles quan es va incorporar al projecte GoDigital. La seva millora va fer que el Dr. Refaat "plora" com em va dir en veu baixa. Va afegir en broma: "Només em vaig trencar dues vegades a la meva vida: quan la meva dona va donar a llum al meu primogènit i quan 'l'aprenent' va publicar el seu primer article".

Malak Zakoutova coordina el projecte GoDigital a la Incubadora de Negocis i Tecnologia de la Universitat Islàmica de Gaza.

Basman Derawi

Vaig conèixer el Dr. Refaat l'any 2015 quan em vaig incorporar al projecte We Are Not Numbers. Estava ensenyant una sessió per ajudar-nos amb la narració. Era molt apassionat d'explicar històries i va ser la meva introducció al món dels llibres. Encara recordo les espurnes als seus ulls quan parlava de Mornings in Jenin , Sharon and My Mother-in-law [un llibre de Suad Amiry], Harry Potter , etc.

Ens vam trobar diverses vegades. Recordo que en una reunió em va somriure i va felicitar la meva poesia. Era generós. Ell és el motiu pel qual sóc l'escriptor que sóc avui.

Basman Derawi és fisioterapeuta i escriptor.

Asem al-Nabih

No sé per què he fet aquesta foto. Em va visitar aquell dia al meu lloc de treball al comitè d'emergències del municipi de Gaza. Aquí està assegut al meu matalàs on solia passar la nit amb els meus companys de feina. Estava parlant amb algú per telèfon i semblava feliç per això. Quan va acabar la trucada, em va dir: "Aquest era un dels meus estudiants. Va sobreviure miraculosament a la mort, i vaig estar preocupada per ella durant setmanes".

Li vaig burlar de la meva manera habitual: "Finalment, algú t'estima en aquest món que no sigui jo". Estava equivocat. Sembla que hi ha desenes de milers que t'estimen, Refaat.

Asem al-Nabih era un amic íntim de Refaat i una de les últimes persones que el va veure amb vida.

Filesteen Alareer

Sempre que trobava algú que escoltava el nom de la meva família, em preguntava sobre Refaat. I em sentiria molt orgullós. Malgrat la seva agenda ocupada, em va ajudar amb les traduccions dels deures de la meva filla. Refaat era una persona pacífica i estimada. No va fer altra cosa que exposar amb la seva ploma la brutalitat de l'ocupació israeliana. 

Va escriure la veritat. L'ocupació el va matar però no matarà el seu missatge.

Filesteen Alareer és la cosina de Refaat.

Yasser Ashour

Hi havia dues cares a Refaat per als estudiants. Dins de la universitat, Refaat era seriós i decidit. A fora, era una altra persona, un amic, un germà i un pare per a tothom. 

Sempre vigilava el benestar de tothom. Refaat també era un amic de la meva família. Durant la seva visita a Istanbul, li vaig parlar de la meva família. Em va sorprendre saber que va visitar la meva família una setmana després de tornar a Gaza. Em va enviar una foto amb la meva germana petita Shams i em va dir que el menjar que cuinava la meva mare era deliciós i que seria un motiu important per visitar repetides visites a la meva família.

Després que la nostra casa fos bombardejada el maig del 2021, va visitar el meu pare, es va posar al seu costat i va oferir ajuda. Quan em vaig comprometre, ell va ser dels primers a arribar a la cerimònia de compromís. Fins i tot en la guerra actual, quan els bombardejos es van intensificar, ell va ser el primer a preguntar si la meva família necessitava ajuda, tot i que vivia sota el mateix bombardeig.

El nostre estimat Refaat és una pèrdua insubstituïble.

Yasser Ashour és un gazà que viu a Istanbul i dirigeix ​​el lloc web gazastory.com .

Homenatges recopilats per Tamer Ajrami.

Publica un comentari a l'entrada

Més recent Anterior